Naaien·Sew·sewing·Tutorial

True Romance 2

Ik maakte een tweede True Romance Top van Pattern Emporium, en nam deze keer de tijd om foto’s te nemen van de manier waarop ik de mouwboorden heb aangezet.

So, I made my second True Romance Top by Pattern Emporium and this time around I took the time to take pictures on how I attatched the sleeve cuffs.

Normaal gezien zet je bij dit patroon de mouwboord vast aan de mouw vooraleer je de zijnaden sluit. Maar dan zie je aan de binnenkant van de mouwboord dus de naadwaarde zitten, en dat vind ik persoonlijk minder mooi afgewerkt. En ik moet toegeven dat ik de eerste maal dat ik dit patroon gebruikte, de handleiding niet doornam, want verder is alles zeer straight-forward… Maar daardoor moest ik gaan improviseren, want ens ik bij de mouwboorden kwam, kon ik die onmogelijk zodanig uitrekken dat ik hem aan de mouw kon vast zetten. Dus deed ik het met plooitjes in plaats van rimpelen.

Normally you attatch the cuff before closing the side seam of the sleeve, and stretching it, causing the gathering on the sleeves end. I must admit, first time around, I wasn’t reading the instructions as well as I should have, and improvised. Since I wanted to attach the cuff the way I was used to, but stretching the cuff as far as I had to to sew it to the sleeve was just not possible. So I used pleats. And loved the result.

Deze tweede keer las ik dus wél de instructies, omdat ik benieuwd was hoe ze het daar aanpakten. Maar dan vond ik dus de afwerking niet zo netjes ogen… Dus nam ik opnieuw de toevlucht tot mijn geïmproviseerde techniek van eerder. En deze keer nam ik ineens ook van elke stap foto’s, zodat ik hier even kan laten zien wat ik deed, voor de mensen die het misschien ook eens willen uittesten.

This second time, I did read the isntructions, since I was wondering how they would advise me to attach the cuff tot the sleeve. If you follow the instructions, you end up having a slighty visible side seem, so I decided to use my improvised method once more.
And took pictures, so I could write a small tutorial for those who would like to try it.

Ik veranderde niets aan de patroondelen, maar pakte enkel het samenstellen anders aan. Zo ging ik te werk.

I didn’t change anything to the pattern pieces. But just did the construction differently.
This is how I did it.

  1. Ik stikte de mouw vast aan het lijfje (waarvan ik dus eerst de schoudernaden stikte), en stikte dan ineens de zijnaden dicht, vanaf de mouwuiteinden tot de onderkant van de top.
    I attached the sleeve to the bodice, and immediatly closed the side seams.
  2. Ik stikte de mouwboorden, die ik eerst over de lengte met de goede kanten op mekaar vouwde. Dan keerde ik de mouwboorden met de goede kanten naar buiten. Nadien vouwde ik de mouwboorden om, klaar om ze aan de mouw te zetten.
    I stitched the cuffs, folding them over lengthwise, right sides together. I then folded the cuffs double right sides out, as you usually do constructing cuffs.

    IMG_1591[1]

  3. Ik verdeelde zowel de uiteinden van de mouwen als de mouwboorden in vier gelijke delen, met spelden.
    I quartered the sleeves end, by using pins. I did the same thing for the cuffs on the raw edge.

  4. Nadien stak ik de mouwboord in de mouw (mijn naaiwerk nog met de goede kanten naar binnen), en legde de onafgewerkte randen van de mouwboord gelijk met de uiteinden van de mouw. De goede kanten van stof en mouwboord tegen elkaar. Ik speldde de mouwboord vast door de merktekens (de spelden) op elkaar te leggen en te spelden.
    I aligned the raw edge of my cuff, with the raw edge of the sleeve, matched up my pins. My bodice inside out, and the cuff inside the sleeve, so the rigth side of the fabric would be on the right side of the cuff.

    IMG_1592[1]

  5. Ik ging nu verder met spelden, door tussen twee spelden het midden te zoeken van de randen van de mouw en deze vast te zetten aan de mouwboord. Zo verkreeg ik in plaats van vier gelijke delen, 8 gelijke delen.
    Between two pins, I know searched for the half of my sleeve, and pinned it, leaving my sleeves end pinned to the cuffs evenly eight times.
    IMG_1603[1]
  6. Ten slotte maakte ik 8 plooien, en gebruikte daarbij, jawel, nog meer spelden. 🙂
    Now I made 8 pleats, using some more pins to secure everything.
    IMG_1594[1]
    IMG_1596[1]
    IMG_1599[1]
    IMG_1600[1]
  7. Ik zette de mouwboorden eerst vast met mijn naaimachine, en stak ze, eens alle spelden waren weggewerkt, door de overlock.
    I basted the cuff to the sleeve, and finally used my serger to finish the whole thing off.

    IMG_1606[1]

Om een lang verhaal kort te maken: je zal veel speldjes steken, maar het is de moeite waard!

Long story short: you will be doing a lot of pinning, but it is so worth it!

IMG_1602[1]

Hier is mijn resultaat, en ik ben er super blij mee. Ik hou van de pasvorm van deze top. Ik vreesde dat de kleur oranje niets voor mij zou zijn, het is een kleur waar ik in kledingzaken nooit spontaan naar zou grijpen, maar ben nu zeer tevreden dat ik het probeerde.

Here’s the result for my second True Romance Top, and I’m very happy with it. I love the fit! I was doubting if the colour orange would be ok for me, but I think it turned out great! It’s a colour I would never buy if going to the store, but I am very happy to have tried it anyways!

Ik kon niet meer achterhalen waar ik deze stof ook alweer haalde… Na opzoekwerk vond ik deze enkel terug in een Engelse webshop: http://the-rabbit-hutch.co.uk/digital-floral-orange-french-terry/ (geen aff.link)

I wasn’t able to find out where I bought the fabric, but did find an English webshop that still has it available: http://the-rabbit-hutch.co.uk/digital-floral-orange-french-terry/ (no aff.link)